Bumerang - Yazarkafe

16 Ocak 2016 Cumartesi

Otomobillerde Tork Nedir?

  Tork, fizikte bir nesnenin döndürülmesi anlamına gelir. Otomotiv sektöründe tork, (aslında aynı torktan bahsediyoruz) otomobilin kalkış hızı (ivmesi) olarak tanımlanabilir.

Beygir-Tork İlişkisi

   Örneğin iki tane otomobil ele alalım. İkisi de 1400 kilogram ve 150 beygir gücüne sahip olsun. Araçların aerodinamiğini vesaire ihmal edersek, torku yüksek olan araç daha çabuk hızlanır ve son hıza daha çabuk ulaşır. ancak torku düşük olan aracın son hızı daha yüksektir. Yani bir yerden avantaj sağlamak istiyorsanız başka bir yerden fedakarlık yapmak zorundasınız.

Tork, Kalkış Hızına Nasıl Etki Eder?

  Drag yarışlarını izlemişsinizdir. Kalkış yarışları olarak da adlandırılır. Oradaki araçlar tam anlamıyla Tork canavarıdır. Dikkat etmişsinizdir ki bu araçların ön kaputu kabarıktır. İşte tork budur. Tork, bir bakıma aracın kütle merkezinin tekerlere olan uzaklığıdır. Drag yarışlarındaki araçların önünün kalkması, torkun aşırı yüksek olmasıdır. Bu gibi araçların son hızları fazla yoktur ama zaten gerek de yoktur çünkü kısa mesafe yarışlarıdır ve en çabuk hızlanan kazanır.

Tork-Devir İlişkisi

  Önü uzun olan bazı otomobiller (Mercedes SLS AMG, Ford MUSTANG, Toyota Supra Vs.) tork bakımından çok zengindir. Bu gibi araçların devirleri yüksektir. Aynı zamanda daha küçük motor hacmiyle daha fazla güç üretirler. Neden mi? Çünkü arabanın devrini belirleyen etmen, motorun içindeki dişlilerin dakikada dönme sayısıdır. Küçük motorlarda dolayısıyla daha küçük ve daha fazla sayıda dişli kullanılır. Küçük dişlilerle büyük güç üretmek için dişlilerin daha hızlı dönmesi gerekir. Bu da devir sayısının yüksek olmasını beraberinde getirir.
   Sonuç olarak, devirin yüksek olması torkun yüksek olmasını, torkun yüksek olması da hızlanma hızının yüksek olmasını sağlar.
   Videoda ve fotoğrafta bir "tork canavarının" nasıl ön kaldırdığını görebilirsiniz.
   Görüş ve sorularınızı yorumda belirtiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder